Financiële- en geldzaken

Het is weer een nieuw jaar en dan hebben de meeste mensen hun plannen en doelen voor het jaar vastgesteld. Ook op financieel gebied worden de plannen gemaakt en/of bijgesteld. Als je daarmee aan de slag gaat, is het wel handig om te weten hoe je er financieel voorstaat:

  • Wat zijn je inkomsten (omzet)?
  • Wat zijn je maandelijkse kosten?
  • Zijn er nog onvoorziene kosten? Kun je hier een inschatting over doen?
  • Heb je genoeg financiële middelen om te investeren?
  • Wat/hoe ga je investeren in je onderneming?
  • Heb je budget voor opleiding?
  • Heb je opleiding nodig dit jaar?

Financiën zelf doen?

Veel ondernemers besteden hun financiën uit bij een boekhouder/administratiekantoor. Veel met name startende ondernemers doen het nog zelf of willen het nog zelf doen. Helaas hebben veel van hen geen idee wat er allemaal bij komt kijken om e.e.a. in goede banen te leiden. Veel (startende) ondernemers hebben ook geen idee hoe dit op te starten.

Je administratie

Graag leg ik hier kort uit wat je in de basis in ieder geval dient te hebben voor je administratie (en voor je boekhouder/administratiekantoor).

Voor de boekhouder/administratiekantoor die met een elektronisch boekhoudsysteem werken volstaat het veelal om je facturen per e-mail te versturen. Welke facturen? Alle inkoop- en verkoopfacturen en al je bonnetjes. Daarmee gaat de boekhouder/administratiekantoor aan de slag. Zij zullen de boekingen verwerken in hun systeem en dan kun jij een overzicht krijgen van je winst-verlies rekening. Je kunt inzicht krijgen in wat je uitgeeft en wat je verdiend. Je verdiensten minus je uitgaven (even grof gezegd) is dan het bedrag dat je ‘overhoudt’.

Doe je zelf je administratie of besteed je uit?

Voor een administratiekantoor/boekhouder die zelf een systeem heeft waarin hij alles boekt, kan het zo zijn dat je alle facturen op papier moet aanleveren. Om e.e.a. in goede banen te leiden, kun je het volgende doen. Je maakt 2 ordners. In de ene doe je al je verkoopfacturen op volgorde (oudste onder) en in de andere ordner doe je al je inkoopfacturen, bonnetjes (op datum van binnenkomst, oudste onderop) en bankafschriften. Deze kun je dan bij de boekhouder/administratiekantoor afgeven. Zij zorgen er dan voor dat alles in hun boekhoudsysteem komt. Ook via deze weg kan je boekhouder/administratiekantoor je van inzichten voorzien over je inkomsten, uitgaven en wat je overhoudt.

Wil je echt alles liever zelf doen? Er bestaan diverse Excel boekhoudingen, waarin je alleen je inkomsten, je uitgaven en je bankmutaties hoeft in te geven. Deze sheets hebben dan zelf een overzicht voor bijvoorbeeld je btw-aangifte en later ook voor je IB-aangifte.

Fobie voor cijfertjes? Besteed het uit!

Een goede boekhouder/administratiekantoor hoeft echt niet heel duur te zijn. Je hoeft echt geen duizenden euro’s te besteden, tenzij je een heel groot bedrijf hebt. Dan zal het vaak wat duurder zijn.

Hoe weet je of je een goede boekhouder/administratiekantoor kunt vinden? Mijn advies zou zijn: kies een boekhouder/administratiekantoor dat een beetje bij jou in de buurt zit, zodat je niet lang hoeft te reizen om erlangs te gaan. Ik zou zeker minimaal één keer per jaar bij hem/haar langs gaan.

Je moet ook een goed gevoel hebben bij deze persoon/personen en je moet het idee hebben/krijgen dat zij echt hun best voor jou doen en je ook van voldoende advies kunnen dienen. Ik adviseer ook om bij de keuze een drietal offertes te vragen en om deze persoon/personen ook te zien/ontmoeten voordat je een keuze maakt.

Zo, dat was weer een heel epistel. Heb je nog vragen? Neem gerust contact op. Ik heb vast niet alle wijsheid in pacht, maar kan je zeker verder helpen.