Het is alweer een paar weken geleden dat ik een blogartikel plaatste op facebook. Ik had het erg druk met de organisatie van een ondernemersbeurs. Hartstikke leuk om te doen en het was een zeer geslaagde avond. Afijn, dat even terzijde.

Ik kreeg in april 2016 een klant aan de telefoon, waarvan ik eigenlijk al afscheid had genomen. Deze klant is niet mijn ideale klant en deze zit ook nog best ver van mij vandaan. Deze klant belde mij helemaal in de paniek op: het ging allemaal niet meer en het was een rommel en ze had dringend hulp nodig en ik kende hun, dus of ik voor deze keer nog een keer de rommel wilde opruimen en hun helpen alles op orde te krijgen.

Hmmm…. Dacht ik. Dit is eigenlijk geen ideale klant voor mij, maar ik heb ze toch een offerte gestuurd. De prijs bijna de helft hoger dan vorig jaar, maar gezien de omstandigheden en mijn aantrekkende klandizie vond ik dat niet meer dan logisch. Uiteindelijk zijn ze akkoord gegaan en ben ik weer voor hun bezig alles op orde te krijgen.

Ik had net al aangegeven dat dit eigenlijk niet mijn ideale klant is, maar ik ben dan wel weer zo’n type die het ook niet over mijn hart kan verkrijgen om ze met een kluitje het riet in te sturen. Dus hoe zorg ik er dan voor dat ik volgend jaar niet weer hun rommel hoef op te ruimen? Ik heb een bedrijf gevonden dat bij hun in de buurt zit, die hun komend jaar kan helpen om alles op orde te houden. Ik heb contact gezocht en zodra ik hun zaakjes op orde heb, breng ik hun hun spullen terug en neem ik dat bewuste bedrijf mee om ze aan elkaar te introduceren. Omslachtig? Ja, best wel, maar ik heb ook geleerd dat ‘to overdeliver’ soms heel goed is. En ….. zij mogen dan wel niet mijn ideale klant zijn, zij kunnen wel klanten weer doorverwijzen naar mij, dus zorg dan dat je op een prettige manier afscheid van elkaar neemt.

Nu kan ik me zo voorstellen, dat als je begint met je onderneming je wellicht niet veel keus hebt, omdat je toch aan je omzet wilt komen. En toch is daar wat aan te doen. Als jij je doelgroep heel duidelijk hebt en je communiceert ook met die doelgroep, trek je voor jou onderneming de juiste klanten.

Hoe zit dat dan met die niet zo ideale klant van mij? Die kreeg ik doorverwezen door een klant van mij en op dat moment kon ik dat niet afslaan en had ik niet direct in de gaten dat dit niet de ideale klant voor mij zou zijn. Ik had daar toen ook nog niet de tools en trics voor. Inmiddels weet ik wel beter. Ik stel de juiste vragen tijdens een verkennend gesprek en vraag veel meer door over wat men van mij verwacht. Op die manier krijg ik meer inzicht in wat er van mij verwacht wordt en of ik dat kan waarmaken.

Hoe pak jij zoiets aan? Ik hoor het graag, want ook ik kan hiervan nog steeds leren!