Zijn je zakelijke werkzaamheden in balans met je gezin en/of privéleven? Nee? Hoe krijg je die balans en hoe houd je dat vast?

Heb je het gevoel nergens tijd voor te hebben? Oooo, ik ken dat gevoel. Vervelend he? Maar wat doe je daaraan? Aan de hand van mijn eigen ervaring zal ik uitleggen hoe ik dat heb aangepakt. Er zijn vast legio mensen die hiervan hun beroep hebben gemaakt en een heleboel mooie manieren hebben om je hierbij te helpen, maar wellicht heb je wat aan mijn ervaring en kun je daar alvast mee aan de slag.

Bij mij ontstond de disbalans toen ik mijn eigen onderneming ging opzetten. Dat vergde enorm veel tijd en energie. Mijn man heeft een fysiek zwaar beroep en is ’s ochtends voor 7 uur al de deur uit en als het meezit is hij voor 6 uur ’s avonds weer thuis, dus overdag heb ik niet veel aan hem qua hulp in en om het huis en met de kinderen. 4 dagen in de week (mijn man heeft op vrijdag pappadag) ben ik dus de aangewezen persoon om de kinderen op tijd op school te krijgen. De oudste is inmiddels op de middelbare, dus die gaat zelf, maar de jongste zit nog op de basisschool. ’s Ochtends begint het dus al: kinderen wakker maken, ontbijt maken en naar binnen werken, lunchpakketten maken (indien overblijf en ik bij klant zit), kind naar school en aan het werk. Dan komt ook het huishouden nog om de hoek kijken en de sportieve uitspattingen van de kinderen. Ik kreeg het niet meer voor elkaar. Het gaf onrust in mijn hoofd en mede daardoor kwam er van alles bijna niets meer terecht en liep ik alleen maar brandjes te blussen. Dat moest anders!!!

De tip die ik kreeg om mee te beginnen was: plan alles in je agenda en deel deze met manlief. Dan kunnen jullie allebei je afspraken in de agenda zetten, zowel zakelijk als privé en ook de afspraken voor de kinderen (sport, etc.). Daarmee ben ik dus begonnen. In het begin is het heel gek en kost het meer tijd dan ‘gewoon’ maar de dingen te doen, maar ……. Uiteindelijk werkt het wel in je voordeel. In ieder geval wel bij mij. Je kunt blokken tijd reserveren voor je zakelijke werkzaamheden en daaromheen je privézaken. Bijvoorbeeld: ’s ochtends doe je de administratie voor je zaak en werk je je mailtjes weg en daarna doe je even wat boodschappen. Ben je gelijk nog even buiten, dus heb je je frisse neus ook weer gehad. ’s Middags kun je dan weer een paar uur zakelijke werkzaamheden plannen en als ’s avonds de kinderen op bed liggen kun je ook nog wat zakelijke werkzaamheden afwerken. Zorg er wel voor dat je max 8 uur per dag aan zakelijke afspraken en/of werkzaamheden plant.

Eerst ben ik begonnen met al mijn zakelijke en privé afspraken in de agenda te zetten. Na een paar weken merkte ik al dat het makkelijker werd om alles in het gareel te krijgen, maar nog niet voldoende. Ik had die tijd ook wel nodig om te wennen aan het in de agenda te plannen. Eenmaal daaraan gewend, ben ik ook de huishoudelijke taken in de agenda gaan plannen. Zakelijk en privé afspraken en taken hebben aparte kleurtjes. Zo kun je e.e.a. beter prioriteren (indien nodig). Denk ook aan de reistijd als je moet reizen voor afspraken! Na een aantal maanden begon het te wennen en er komt nu meer rust en ruimte in het gezinsleven en in mijn hoofd. Vanaf het nieuwe jaar ga ik ook mijn man toegang geven op de agenda, zodat hij ook zijn afspraken daarin kan zetten en mij niet steeds hoeft te vragen of we op een bepaald tijdstip iets te doen hebben. Eens kijken hoe dat gaat.

Wat ik ook heb gemerkt dat het gaat helpen om de komende week door te spreken met man en kinderen. Zo is iedereen op de hoogte van wat er te doen is en wie wanneer waar is/moet zijn.

Ik ben er nog niet 100%, maar het gaat wel die kant op. Ik hoop dat mijn ervaringen jullie zullen helpen om een begin te maken de balans terug te vinden tussen je zaak en privé. De vakantieperiode is hier een uitermate goede tijd voor, aangezien de meeste mensen/ondernemers het dan relatief rustig hebben.

Ik hoor graag je ervaringen en/of tips!