Eind november werd ik gebeld. Dat word ik wel vaker, dat is zo, maar deze keer was anders ….

Een klant van een klant van mij belde mij op: help, ik heb het zo druk, dat ik niet eens meer tijd heb om mijn mail te lezen! Je moet mij helpen! Afspraak gemaakt en dezelfde week had ik een afspraak om eens te horen en te zien waar het wringt.

Deze persoon is zo druk met het werk dat hij krijgt, dat hij eigenlijk nergens anders meer de tijd voor kan vinden. Hij loopt vast in de randzaken van zijn bedrijf. Komt ook wel doordat hij op het moment behoorlijk aan het groeien is. Hij is onlangs een samenwerking aangegaan met een andere ondernemer, waarbij ze samen een ruimte hebben gehuurd: deels reparatiewerkplaats en een groot deel showroom.

Hierbij komt natuurlijk ook een hoop regelwerk. Daarnaast heeft hij nog een gezin en om nu niet als ‘wie is die man die het vlees komt snijden’ te boek te staan, moest er iets gebeuren.

We hebben besproken wat hij eigenlijk aan werkzaamheden wil uitbesteden en we hebben samen een plan gemaakt. Stap voor stap gaan we de zaken weer op de rit zetten, waarbij ik ook een leertraject inga. De bedrijfstak waarin hij opereert is relatief nieuw voor mij en om bepaalde zaken (mail uitlezen en reageren, reparaties inplannen, bestellingen doen, etc.) te kunnen overnemen, heb ik wat kennis nodig.

Afspraak is dat we in ieder geval elke maandagochtend even bijeen komen om door te spreken wat er de komende week weer dient te gebeuren. We maken samen de ‘to-do’ lijst en dan kan ik aan de slag. In het begin zullen we tussendoor ook wel veel telefonische contact zijn of app contact, maar dat zal met de tijd afnemen tot een minimum of helemaal niet meer.

Ik vind het ook prettig om mijn klanten face-to-face te kunnen spreken, dus zullen de afspraken op de maandagochtend niet geheel verdwijnen.

Moraal van deze blog: je kunt wel aangeven waar je iemand bij/mee kunt helpen, maar soms is het zo dat die persoon het zelf moet ervaren en kunnen toegeven dat hij/zij mijn hulp ook nodig heeft. Vaak is dat eerder later dan vroeger en moet je een inhaalslag maken.

Dus ….. heb je het superdruk, maar doe je nog alles zelf? Bel me voor een kop koffie, want dan ben je zeker toe aan het uitbesteden van (een deel) randzaken van je business!!!