In deze periode van vakantie waarin je wellicht wat tijd over hebt om aan je eigen onderneming te werken, wil ik je wat vertellen over hoe ik mijn contactenlijst bijhoud. Ik heb hier heel veel over geleerd en de manier die ik hanteer, bevalt mij heel goed en wil ik graag met jullie delen.
Ik heb van alles op papier gezet over mijn communicatie: van wie ik wil bereiken tot wat ik wil communiceren, etc.

Daarna de zaken geclusterd:

  1. Wie wil ik informeren en waarom?
  2. Wat wil ik communiceren en naar wie?
  3. Hoe wil ik informeren?

Wat is hieruit naar voren gekomen?

Ik heb een hele lijst met contacten: Facebook, LinkedIn, visitekaartjes, vrienden en familie, kortom iedereen die ik ergens ben ‘tegen gekomen’. Hoe bepaal ik dan naar wie ik wat ga communiceren? De workshop van mijn coach gaf hier duidelijke antwoorden op: maak een lijst van al je connecties (vrienden, familie, zakenrelaties, Facebookconnecties, LinkedIn connecties, mensen uit je netwerk(en), etc.).

Ok, gedaan. Wat nu?

Deel al je connecties in categorieën in: 1, 2, 3 en 4, waarbij:

  • 1 is familie en hele goede vrienden
  • 2 zijn kennissen, vrienden die je wat minder vaak ziet, klanten, etc.
  • 3 zijn mensen die je ooit een keer hebt ontmoet, of een goed gesprek mee hebt gehad of al een paar keer hebt ontmoet.
  • 4 zijn mensen die je alleen op papier kent (Facebook en/of LinkedIn).

Je zult zien dat de mensen in categorie 1 en 2 mensen zijn die jou persoonlijk goed of heel goed kennen en de mensen uit groep 3 en 4 kennen jou alleen van papier of hebben jou ooit een of een paar keer ontmoet.

Naar deze categorieën communiceer je dus verschillend. De 1-tjes en 2-tjes zijn mensen die jou persoonlijk goed kennen, maar wellicht niet weten wat je precies met je bedrijf doet. Deze groep wil je laten zien wat je doet met je bedrijf, zodat zij hun achterban kunnen informeren.

De 3-tjes en 4-tjes zijn mensen die weten dat jij een eigen bedrijf hebt, maar jou verder nog niet zo goed kennen. Dit zijn ook de mensen waar jij je business wilt halen! Die moet je dus informeren over wie je bent en wat je doet.

Dit gedaan hebbende, krijg ik al meer inzicht in hoe mijn communicatieplan vorm moet gaan krijgen.

Verder heb ik voor mezelf een lijstjes gemaakt van de 3 i’s:

  1. Inspiratie: wat/wie inspireert mij?
  2. Intrigeren: wat/wie intrigeert mij?
  3. Interesse: wat/wie interesseert mij?

Op die manier heb je gelijk weer een aantal onderwerpen waarover je kunt schrijven. Natuurlijk doet het nieuws van alledag daarin ook mee. Je kunt bijvoorbeeld iets wat in het nieuws is beschrijven en hoe je dat binnen jou bedrijf toepast of hoe je daarmee omgaat.

Mensen willen weten wie jij bent en door ook zo nu en dan iets persoonlijks te schrijven, laat je zien wie je bent en creëer je vertrouwen en dat is weer nodig om mensen bij jou te laten komen en/of jou dienstverlening of product van jou af te nemen.

Heb jij een andere methode van communiceren? Ik hoor het graag, want ik wil graag leren van mijn contacten/klanten.